صلیاللهعلیهوآله بر خاک سجده میکردند و در تابستان که بر اثر هوای
عربستان خاک و ماسههای کف مسجد النبی بسیار گرم و سوزان میشد، بر حصیر
سجده میکردند.
عبادت توقیفی است یعنی با سلیقه افراد مختلف کم
و زیاد نمی شود و در اجزا و شرایط آن باید براساس قول و فعل شارع یعنی
خداوند متعال عمل کرد؛ چنان که خود پیامبر صلیاللهعلیهوآله نیز
فرمودهاند:
«صلّوا کما رایتمونی اصلی؛ آن سان که میبینید من نماز میخوانم، شما نیز نماز بخوانید».
بنابراین از نظر فقهی بر غیر آنچه که پیامبر صلیاللهعلیهوآله بر آن سجده کردهاند، سجده جایز نیست.
اساس سجده بریدن از دنیا و متعلقات آن و خضوع و خشوع کامل در
پیشگاه خدا است و در روایت است که انسان به خوردنیها و پوشیدنیهای خود
تعلق بسیار دارد. پس بر این گونه امور سجده روا نیست و پیشانی برخاک
ساییدن بیشترین تواضع و دوری جستن از تعلقات را در پی دارد.
مهر
نزد شیعه موضوعیت ندارد؛ بلکه ملاک همان سجده بر خاک است و مهر وسیلهای
است که سجده بر خاک را در هر جا و هر مکان سهل و آسان میسازد.
عالمان
برجسته و عارفان اهل سنت نیز سجده بر خاک را تاکید کردهاند؛ همچنان که
اماممحمد غزالی در کتاب «احیاءالعلوم» بر این مساله انگشت نهاده است.
شرک آن است که سجده برای غیر خدا باشد ولی شیعیان بر خالق سجده میکنند، نه برای خاک. به عبارت دیگر شرک آن است که غیرخدا مسجود واقع
شود نه مسجد (محل سجده) و مهر و خاک مسجد است، نه مسجود. برخلاف حرکت
بتپرستان که بتها را مسجود قرار داده و در پیشگاه آنها کرنش و تواضع
مینمودند.
سجده از جمله کارهایی است که بالاترین حد خضوع و
فروتنی انسان در مقابل کس یا چیزی را نشان میدهد. استدلال بت پرستان برای
توجیه سجدهشان در مقابل بتها این بود که چون خدای خالق جهان دیده نمیشود
نمیتوان او را عبادت نمود، پس باید بتهایی را که دیدنی و محسوس هستند
پرستش کرد و به همین جهت در مقابل بتها کرنش و سجده میکردند و به آنها که
ساخته دست خودشان بودند احترام میگذارند. ولی تفکر شیعه آن است که تنها
وجود شایسته عبادت خداوند یکتا است، او اگر چه دیده نمیشود و شناخت ذات
او در محدوده فهم و درک محدود انسان نمیگنجد، ولی عبادت او امری ممکن است
و خودش کیفیت این عبادت را آموخته و باید او را به همان نحوی که فرموده
است عبادت کرد. سجده بر خاک و ساییدن پیشانی بر آن که نشانی از پایینترین
چیزهاست علامت نهایت ذلت و کوچکی انسان و اعتراف به عظمت خالق است (سبحان ربی الاعلی و بحمده) و تفاوت این عمل و فکر با بت پرستان از زمین تا آسمان است.