سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دولتی که احمدی نژاد از خاتمی تحویل گرفت (2) - دریچه ای متفاوت در دنیای وب
...

 ادامه پست قبلی

 

پرداخت وام به خسارت دیدگان حوادث غیرمترقبه

 براساس مصوبه هیأت دولت ، مالکان واحدهای مسکونی ، تجاری ، صنعتی ، معدنی و کشاورزی خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه در شهر و روستا، از این پس می توانند از منابع قرض الحسنه و در صورت عدم تکافوی تسهیلات بانکی ، از تسهیلات اعتباری استفاده کنند.

بخشودگی وارد کنندگان کالا

 براساس مصوبه هیأت دولت ، بدهی وارد کنندگان کالا در شبکه بانکی با بخشودگی مواجه خواهد شد.براساس مصوبه دیگری ، بدهی وارد کنندگان دولتی کالا نیز با بخشودگی روبه رو گردید.

تصویب وام 18 میلیونی

 شورای پول و اعتبار، تسهیلات مسکن را از 12 میلیون به 18 میلیون تومان افزایش داد، اما از آنجا که تصمیم گیران ، اعتبار لازم را برای تحقق این امر پیش بینی نکرده اند، دوره آزمایشی سه تا شش ماهه را برای آن مدنظر قرار داده اند. به عبارت دیگر اگر نهم طرح آزمایشی 18 میلیونی را متوقف کند، در افکار عمومی باید جوابگو باشد و اگر بخواهد آن را ادامه دهد، منبعی برای آن وجود نداشت. این در حالی است که برخلاف قبل ، سقف سپرده گذاری مردم که شش میلیون تومان بود، بدون تغییر باقی مانده است .

برنامه ریزی برای احداث 20 پالایشگاه

 براساس مصوبه هیأت دولت ، دولت آینده موظف به احداث 20 پالایشگاه در کشور گردید. این در حالی است که وزیر نفت دولت آقای خاتمی بارها اعلام کرده بود با توجه به هزینه های هنگفت احداث پالایشگاه ، عصر احداث پالایشگاه به سر آمده است .

پوشش بیمه ای 1.5 میلیون کارگر ساختمانی

 مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد: با تصویب هیأت دولت ، 1.5 میلیون کارگر ساختمانی تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.

غلامرضا سلیمانی اعلام کرد راننده های برون شهری نیز تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت .

وی همچنین اظهار داشت : با تصویب دولت ، درصد جانبازی در بازنشستگی جانبازان تأثیرگذار خواهد بود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در خصوص احتساب حق بیمه دوره خدمت سربازی هم گفت : در صورتی که فردی 28 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد با دو سال خدمت سربازی می تواند تقاضای بازنشستگی نماید و از مستمری بهره مند شود.

افزایش فوق العاده کارکنان نمایندگی های خارج کشور

 هیأت دولت با استناد به ماده هفت قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت ، میزان فوق العاده در مورد کارکنان نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور تا شصت درصد قابل افزایش می باشد.

دستگاه های اجرایی مجازند برای تأمین هزینه استقرار اولیه کارکنان خویش معادل شش ماه فوق العاده اشتغال خارج از کشور را در ابتدای مأموریت به کارکنان پرداخت نمایند.

 واگذاری 60 درصدی سهم دولت به شرکت های خصوصی

 وزارت امور اقتصاد و دارایی اعلام کرد: براساس مصوبه هیأت وزیران ، سهم دولت در بانک صنعت و معدن از 100 به 40 درصد کاهش یافت .

این مصوبه در حالی برای اجرا فرستاده شد که پیش از این دیوان عدالت اداری ، واگذاری سهام بانک رفاه به سازمان تأمین اجتماعی را غیرقانونی اعلام کرده بود.

به عقیده مسئولان دیوان عدالت اداری تا زمان تعیین تکلیف نهایی تفسیر اصل 44 قانون اساسی ، نمی توان سهم بانک ها و بیمه های دولتی را واگذار کرد.

اگرچه برخی گزارش های سازمان های نظارتی حاکی از آن است که به علت غیرقانونی بودن این مصوبه ، دو سازمان نظارتی در حال پیگیری عدم اجرا و ابطال آن می باشند.

برداشت 90 درصدی از حساب ذخیره ارزی

 با تصویب هیأت دولت ، دولت تا پایان شهریور ماه سال جاری ، می تواند سه مرتبه از حساب ذخیره ارزی در مجموع به میزان 940 میلیون دلار برداشت کند.

براساس این تصویب نامه ، بانک مرکزی مکلف است معادل نهصدوچهل میلیون دلار از موجودی حساب ذخیره ارزی را معادل 658 میلیون دلار یعنی 70 درصد آن را تا پنجم تیرماه و 188 میلیون دلار یعنی 20 درصد آن را تا 30 تیرماه و 94 میلیون دلار مابقی یعنی 10 درصد آن را تا 20 مردادماه سال 84 به حساب خود برداشت و وجوه ریالی ناشی از تسعیر اعتبار ارزی یاد شده را به حساب خزانه واریز کند.

نکته قابل توجه در این مصوبه آن است که 90 درصد برداشت دولت ، قبل از انتقال قدرت از دولت آقای خاتمی به دولت دکتر احمدی نژاد بود.

صندوق خالی میراثی برای دولت نهم

 مصباحی مقدم ، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد: از مجموع 03 میلیارد دلار ذخیره ارزی ، تنها 12 میلیارد دلار باقی مانده است . وی با اشاره به عملکرد کنونی دولت در برداشت از حساب ذخیره ارزی گفت : دولت در چند سال اخیر سعی کرده است مشکلات نقدینگی خود را با لوایحی برای برداشت از این حساب برطرف کند که این اقدام اصلاً منطقی نیست و تورم نیز باعث دامن زدن به آن می شود.

از سوی دیگر، به اعتقاد برخی کارشناسان ، آنچه در حساب ذخیره ارزی باقی ماند کمی بیش از هشت میلیارد دلار بود که قرارداد آن با بخش خصوصی بسته شد یعنی دولت آینده با حساب خالی صندوق ارزی روبرو شد.

دیرهنگام اما ضروری

 هیأت وزیران آیین نامه اجرایی نحوه انعقاد قراردادهای بیع متقابل را تصویب کرد.

این در حالی است که به اعتقاد برخی کارشناسان ، حجم قراردادهای بیع متقابل در سال های گذشته در بخش نفت و گاز و پتروشیمی بیش از 30 میلیارد دلار می باشد که این مصوبه دیرهنگام پس از حدود 10 سال مورد توجه دولت هشتم قرار گرفت .

مقابله با فساد در آخرین روزهای دولت

 سیدمحمد خاتمی ، رئیس جمهور، لایحه ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد را در واپسین روزهای باقی مانده از عمر دولت ، به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد و این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان ، با توجه به پیامدهای منفی فساد در نظام اداری کشور و با عنایت به ضرورت کنترل ، پیشگیری و مقابله با این پدیده و در راستای تحقق توسعه پایدار و همه جانبه در کشور و به منظور تسهیل هرچه بیشتر مبارزه با فساد و ایجاد بستر مناسب و رفع موانع و مشکلات فراروی این امر، لایحه ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با اسناد باید پیش از اینها توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی تهیه و برای تصویب به هیأت دولت ارسال می گردید.

رشد 500 درصدی برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی

 در سه ماهه اولسال 84 نسبت به مدت مشابه سال قبل ، برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی حدود 500 درصد رشد داشته است . براساس گزارش های بانک مرکزی ، میزان برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی از یک هزار و 713 میلیارد ریال در سه ماهه اول سال 1382 به هشت هزار و 532 میلیارد ریال در سه ماهه اول سال جاری رسیده بود .

دولت در حالی در سه ماهه اول سال 84 هشت هزار و 532 میلیارد ریال از حساب ذخیره ارزی برداشت کرد که طبق رقم مصوب بودجه ای ، در این مدت باید یک هزار و 126 میلیارد ریال از منابع این حساب استفاده می کرده است .

احمدی نژاد چه دولتی را تحویل گرفت؟!

 احمدی نژاد، قوه مجریه را با کسری بودجه 92 هزار میلیاردی تحویل گرفت . حساب ذخیره ارزی تقریباً خالی و رشد نقدینگی به مرز 30 درصد رسیده بود . همچنین بودجه سال 84 با کسری 10 میلیارد دلاری مواجه بود .

 به اعتقاد کارشناسان ، رشد نقدینگی در سال 84 به رقم بی سابقه 60 هزار میلیارد دلار رسید که آثار تورمی سنگین را براقتصاد کشور تحمیل کرد.

به گفته کارشناسان در سال 84 با وجود هزینه 400 میلیارد دلاری در طول سه برنامه توسعه ، شاخصه های اقتصادی مطلوبی را نداریم و از مجموع 30 میلیارد دلار صندوق ذخیره ارزی ، 75 درصد آن صرف هزینه های جاری و مخارج اضافی گردیده است .

همچنین براساس آمار سازمان برنامه و بودجه ، 54 هزار طرح نیمه تمام در کشور وجود داشت که هزینه استهلاک آنها میلیاردها دلار برآورد شد. در آن سال 9 میلیون نفر از مردم زیر خط فقر به سر می بردند که از این تعداد حدود دو میلیون نفر در فقر مطلق زندگی می کردند.

 

منبع: ایران حامی



.: Designed By Night-Skin.com :.


بازدید امروز: 86
بازدید دیروز: 62
کل بازدیدها: 924578

[ طراحی : نایت اسکین ] [ Weblog Themes By : Night Skin ]